04.22. Közös óra – Szokások szerepe

24 Apr

Közös óra a szokások szerepéről

 

Ha van egy cselekedet, amit szeretnél szokássá alakítani, vidd végig ezen a pár lépéses folyamaton, írd le a konkrét válaszaidat a kérdéseidre (kb. 5-15 perc), és utána fókuszálj az adott szokás beültetésére az elkövetkezendő időszakban.

1. Cselekedet meghatározása – Min kellene változtatni, milyen cselekedetet kellene beültetni (stratégiai tervezés folyamata segíthet ennek meghatározásában)

2. Fájdalom/élvezet társítás

a. következmények

i. milyen pozitív előnyökkel jár számomra most és a jövőben, ha ezt beültetem? (körülményeimben, személyiségem alakulásában, érzelmi állapotomban, kapcsolataimban)
ii. milyen fájdalommal jár, ha nem teszem meg, milyen negatív következményekkel jár?

b. Rövidtávon élvezet társítás (mielőtt tennéd éppen az adott teendőt állj meg egy pillanatra, és tudatosan társíts hozzá élvezetet, hogy miért jó neked, ha megcsinálod)

3. Mikor csinálom, mi a kiváltó inger

a. emlékeztető (felírni magadnak, hogy lássad egész nap…. vagy beállítani telefon emlékeztetőt… vagy pl. fungie nevű online app)
b. más szokáshoz csatolod (szokáskapcsolás)

4. Ismétlés kell – tudat alatt rögzüljön. Hogy tudom a…

a. legkönnyebbé
b. legélvezhetőbbé tenni
c. ne fájdalom, hanem élvezet legyen társítva hozzá

5. Amikor megcsinálod, akkor extra élvezet társítás, megerősítés – jutalom (miután megtetted a dolgot, ne csak közömbös legyél vele kapcsolatban, hanem állj meg egy pillanatra, és ünnepeld meg magad, erősítsd meg, hogy ez neked miért jó, ezáltal emgerősíted a szokás kialakulását)

6. Elég ideig csinálni – tudat alatt rögzül – szokássá válik

 

 

No comments yet.

Leave a Reply