Döntéshozó mechanizmusunk 5 eleme

14 Aug

Ebben a bejegyzésben kicsit mélyebbre ásunk az elménk működésébe, hogy feltárjuk milyen belső rendszer határozza meg a körülményeink alakulását.

Sokszor említettem már, hogy a döntéseink határozzák meg az életünk alakulását. Nem is igazán a nagy döntéseink, hanem a kicsi, jelentéktelennek tűnő döntéseink, amelyeket napról-napra meghozunk.
Ezek felszorozva a hatástöbbszörözés elvével radikális változásokhoz vezethetnek az életünkben, mint azt már tudhatod a korábbi bejegyzéseimből.

“A döntéseink minősége meghatározza az életünk minőségét.” – Anthony Robbins

Ha ilyen fontosak a döntéseink, akkor érdemes kicsit mélyebbre ásnunk, hogy feltárjuk milyen erők formálják azokat az elménkben.

A videóban részletesen bemutatom ezt a kiértékelő rendszert, amely alapján formáljuk a döntéseinket, javaslom, hogy tekintsd meg:

 

Előző tréningemen beszéltem az “inger – reakció” szerepéről. Ami annyit takar, hogy ha történik velünk valami esemény, vagy benne vagyunk valami szituációban, azt hívhatjuk egy felénk jövő ingernek, amelyre adunk aztán egy bizonyos válasz reakciót. Ez lehet az, hogy cselekszünk, nem cselekszünk, idegesek leszünk, békések leszünk, visszakérdezünk, magunkba fordulunk stb.

A kérdés az, hogy mi befolyásolja az adott válaszreakciót, azaz a cselekvést, amit a döntés előz meg. Tehát van egy inger, amelyre hozunk egy válaszreakciót, azaz döntést.

„Az inger és válasz között van egy űr. Ebben az űrben található a hatalmunk, hogy megválasszuk a válaszunkat. A válaszunkban rejlik a növekedésünk és szabadságunk.” – Viktor Frankl

Viktor Frankl koncentrációs tábor túlélő, és pszichológus, aki azzal vált ismertté, hogy a koncentrációs táborban megfigyelte az emberi létezés szerepét.
Látta, hogy nem számít, milyen nehéz körülmények között van valaki, a szabadságát sosem vehetik el, mert az abban rejlik, ahogyan ő reagál az eseményekre. Mindig megvan a hatalmunk, hogy megválasszuk a reakciónkat, és ez az egyik fő felismerés, amire emberekként rá kell döbbenünk életünk során. Mi határozzuk meg a dolgok jelentését, nem a körülmények.

Ahogy Frankl is írja, az inger és válasz között van egy űr. Ez az űr az a belső mechanizmusunk, amely alapján kiértékeljkük az eseményeket, adunk neki egy jelentést és meghozzuk a döntésünket.

Ezzel az öntudatlan mechanizmussal két dolgot akarunk tenni:

1. Tudatosabbá tenni, hogy beavatkozhassunk ebbe a folyamatba tudatosan, és a kezünkbe vegyük életünk irányítását. Oly sok ember öntudatlanul reagál csak a körülményekre a benne levő negatív minták hatására, és ezáltal nem abba az irányba terelik az életüket, amerre igazán szeretnének haladni. Habár nagyrészt mindig öntudatlanul fogunk reagálni az eseményekre, viszont tudatára döbbenhetünk a pillanatban ennek a folyamatnak, és tudatosan átformálhatjuk azt.

2. Mivel nagyrészt öntudatlanul fogunk reagálni a szituációkra mindig, ezért fontos, hogy ezt az öntudatlan mechanizmusunkat, vagy más néven kiértékelő rendszerünket, úgy formáljuk, amely öntudatlanul jobb döntéseket fog meghozni, anélkül hogy tudatosan kellene beavatkoznunk. Öntudatlanul valaki az egészségesebb ételt válassza, elmenjen sportolni, megértően és szeretetteljesen reagáljon más emberekre.
Nézzük, hogy mi ez a kiértékelő rendszerünk, amely az inger és válasz között található.

A következő modellt Anthony Robbins – Ébreszd fel a benned szunnyadó óriást c. nagyszerű könyvéből sajátítottam el.

 

Öt tényezőjét határozza meg ennek a kiértékelő rendszernek, amely alapján meghatározzuk a döntéseinket.

1. Állapot
Máshogy reagálsz-e az eseményekre, ha fáradt, frusztrált, ideges, bizonytalan állapotokban találod magad, mintha erőteljes, magabiztos, lelkes, szeretetteljes állapotban vagy?
Máshogy közelíted-e meg az akadályokat, máshogy tekintesz-e az előtted álló kihívásokra? Máshogy reagálsz a környezetedben levő emberekre?

A válasz egyértelmű. Ez az első tényező, amely meghatározza az adott szituációra adott reakciónkat: az állapotunk.

Ha az életedben képes vagy elérni, hogy sokkal gyakrabban legyél támogató állapotokban, akkor öntudatlanul sokkal pozitívabb döntéseket hozol meg napról napra, amelyek az idő folyamán exponenciális változásokhoz vezethetnek.

Ha szeretnéd elsajátítani, hogyan hozd magad pillanatok alatt erőforrásos, támogató állapotokba a mindennapjaid során, hogy ezáltal drasztikusan pozitív irányba tereld az életedet, akkor javaslom, hogy gyere el az októberi tréningemre, ahol a mesterévé válhatsz az érzelmi állapotod irányításának pár egyszerű lépésnek köszönhetően:

Bővebb információ a tréningről

 

2. Kiértékelő kérdések
Az elménk kérdésekkel értékeli ki a valóságot, hogy meghatározza mit jelentenek a történtek. Ez a mechanizmus öntudatlanul megy végbe, de tudatosan közbe tudunk avatkozni.
Tegyél fel az elmédnek egy kérdést, és megkeresi rá a választ. Ha jobb kérdéseket teszel fel, akkor jobb válaszokat kapsz, és jobb irányba tereled az életedet.

Támogatóbb kiértékelő kérdések:

  • Mit tudok ebből tanulni?
  • Milyen támogatóbb jelentést tudnék adni ennek az eseménynek?
  • Mi az, amit tudok és nem tudok kontrollálni ezzel kapcsolatban? Mi lenne, ha elfoganám, amit nem tudok kontrollálni?
  • Hogyan tudok ezáltal többet adni másoknak?
  • Számít-e ez a dolog 5 év múlva vagy már nem is fogok emlékezni rá?
  • Mi az, amiért hálás lehetek?

 

3. Értékek
Ezzel kapcsolatban átadom a szót Anthony Robbinsnak, hogy leírja, milyen szerepe van az életünkben az értékek tisztázásának:

“Ha az életünkben el akarjuk érni a legmélyebb beteljesülést, az csak egyetlen módon lehetséges: ha elhatározzuk, mit értékelünk a legtöbbre az életben, melyek a legnagyobb értékeink, majd elköteleződünk amellett, hogy minden egyes napon ezeknek megfelelően fogunk élni.

El kell határoznunk, hogy bármi történjék is, ezeknek az értékeknek megfelelően fogunk élni.

Hosszú távú boldogságunk egyetlen módját az jelenti, ha a legmagasabb ideáljainknak megfelelően élünk, ha következetesen cselekszünk, összhangban azzal, amiről hitünk szerint az életünk valójában szól.

Ezt azonban nem tudjuk megtenni ha nem világos előttünk, hogy mik az értékeink. Sokan tudják, mit akarnak birtokolni, de arról fogalmuk sincs, hogy kivé akarnak válni.
A dolgok egyszerű megszerzése nem ad megelégedettséget. A belső erő érzését, amit mindnyájan megérdemlünk, kizárólag az adja, ha a hitünk szerinti helyes módon élünk és cselekszünk.

Ne feledd, hogy az értékeid – bármik legyenek is azok – iránytűt jelentenek, amelyek téged a végső sorsod felé irányítanak.

Hihetetlen erőt ad, ha az értékeidnek megfelelően élsz, megtapasztalod a bizonyosság, a belső béke, a teljes összhang érzését, ami csak kevés ember számára adatik meg.”
Erről a januári tréningemen volt szó bővebben, amikor is a résztvevőkkel feltártuk az értékrendjüket, és tudatosan olyan értékrendet határoztak meg, amely a leginkább támogatja őket az életükben. Kulcs fontosságúnak érzem, hogy ezt valaki meghatározza, mivel oly sokszor kitűznek az emberek olyan célokat, amelyeket hajszolnak, és rádöbbennek fél-1-2 év múlva, hogy egyáltalán nem azt hozta el a cél, amire igazán vágytak mélyen belül, azaz az értékeik megélésére. Ezért fontos, hogy a céljaink összhangban legyenek az értékeinkkel.
A kiértékelő rendszerben pedig ez úgy játszik szerepet, hogy az adott történést, ingert, úgy dolgozzuk fel, hogy közelebb visz-e az értékeinkhez, vagy sem. Ha összhangban van az értékeinkkel, akkor húzóéerőt érzünk és valószínűleg szívesebben megtesszük.

Erre jó példa, két személy, akik teljesen már értékekkel rendelkeznek az elsőszámú értékeik között:

  1. Biztonság, kényelem, stabilitás
  2. Szabadság, kaland, kihívás

Vajon más dötnéseket hoz-e ez a két személy? Más dolgokat keres-e? Máshogy vezetnek-e autót? Máshogy reagálnak a kockázatokra? Más nyaralásra mennek-e el?

 

4. Meggyőződések

Ezt két részre bonthatjuk:
1. Globális meggyőződések
Meggyőződések átfogó területekről, pl. pénz, párkapcsolat, élet értelme stb.

A pénz minden rossznak a forrása.
A gazdag emberek kapzsik.
Az élet értelme, hogy…
Mi számít rövid, és hosszú időnek…
Magyar emberek pesszimisták.

Ezek a globális meggyőződések legtöbbször a valóság általánosítása, és sokszor problémáink okozója.

2. Identitás / Személyazonosság meggyőződések

Ezek pedig magunkkal kapcsolatos hiedelmeink. Mit hiszel magadról? Mire vagy képes, mire nem vagy képes? Ki vagy te?
Ez a két fajta meggyőződés (globális + identitás) meghatározza a döntéseinket is, amelyeket meghozunk napról-napra. Gondolj csak bele, ha valaki azt gondolja magáról, hogy képes megbirkózni bármilyen akadállyal, magabiztos személy, és szerethető, akkor máshogy reagál-e az eseményekre, mint akinek az a meggyőződése, hogy nem elég erőteljes, félénk személy, és az emberek nem túl kedvesek.

 

5. Referencia tapasztalatok

Ezek a korábbi élményeinket, tapasztalatainkat foglalja magába. Nem is feltétlen az a lényeg, hogy valaki milyen tapasztalatokkal rendelkezik, hanem hogyan rendszerezte azokat a fejében. Minden ember viselkedett már erőteljesen, és visszahúzódóan, idegesen és szerettetteljesen, produktívan és halogatóan. A kulcs az, hogy a fejünkben melyik tapasztalatainkat emeltük ki ahhoz, hogy azokból meghatározzuk az identitásunkat, meggyőződéseinket. Mondanom sem kell itt is egy öntudatlan folyamatról van szó.

Sokszor a legegyszerűbb módja, hogy az egész kiértékelő rendszerünket, és életünk alakulását átírjuk, ha elkezdünk olyan új tapasztalatokra szert tenni, amely átírja azt, hogy kik vagyunk mi, mire vagyunk képesek, milyennek látjuk a világot.

Például valaki elkezd tudatosan szembenézni a félelmeivel. Kiugrik egy repülőgépből; elmegy nyilvános beszéd estre; lefut 20 km-t; kitűzi, hogy egész nap kizárólag hasznos feladatokra fókuszál; kétszer olyan hosszú sessiont játszik; egy hétig csak egészséges ételeket fogyaszt stb.

Ezek mind-mind új meggyőződéseket alakíthatnak ki önmagával kapcsolatban valakinek, amely aztán más döntéseket eredményezhet az életében.
Szóval még egyszer pár gondolatban a mai bejegyzés:

  • Az életünk minőségét a döntéseink határozzák meg
  • A kis, jelentéktelennek tűnő döntések az igazán erőteljesek, amelyeket napról napra következetesen meghozunk és a hatástöbbszörözés elve az idővel felszorozza
  • Inger és válaszreakció között van egy űr, amelyben az igazi hatalmunk rejlik
  • Ez az űr a fejünkben levő kiértékelő rendszert takarja, amelyet át akarunk formálni, hogy öntudatlanul jobb döntéseket hozzunk, és fel akarunk ismerni, hogy tudatosan be tudjunk avatkozni a kiértékelő folyamatba, és a döntések meghozatalába
  • Az öt eleme: állapot, kiértékelő kérdések, értékek, meggyőződések, referencia tapasztalatok

 

Ha bővebben szeretnél erről tájékozódni, akkor javaslom gyere el az októberi tréningre, ahol szert teszel egy olyan látásmódra, és technikákra, amellyel radikálisan eredményesebb irányba fogod tudni terelni az életedet az idő haladtával.

Maximális Teljesítmény Pókerben és azon kívül

Javaslom még, hogy szerezz be egy példányt Anthony Robbins – Ébreszd fel a benned szunnyadó óriást c. könyvéből, amellyel meg fogod ismerni az elméd működését.

Jó hétvégét, jó nyarat!

West

No comments yet.

Leave a Reply