Mentális Felkészültség és Maximális Teljesítmény I. rész

24 Jul


Ha volt már veled is olyan, hogy:

  • úgy érezted nincs meg a motivációd pókerezni
  • esetleg pont az ellenkező végletben voltál és éjjel-nappal grindoltál, mellette elhanyagolva az életed többi területét, legyen az egészség, sport, barátok, barátnő, család, hobbik stb. és nehezen találtál hatékony élet/munka egyensúlyt
  • talán azon gondolkoztál hogyan lehet a leghatékonyabb fejlődni és technikai tudást elsajátítani
  • esetleg nehezen viseled el, ha nem úgy jönnek a lapok, ahogy szeretnéd
  • vagy nem érted hogyan játszhatsz meg néha borzalmasan 1-1 handet, pedig tudod a legjobb játékot, de mégis a rossz gombot nyomod meg

Akkor a választ a mentális területen kell keresned.

A mentális felkészültség sokkal szerteágazóbb és fontosabb, mint ahogyan a pókeres közösségben gondolnak rá a legtöbben. Nagyon sokan kizárólag a különböző okokból előbukkanó tilt-et és hatékony kezelését értik alatta (mint pl. hibák, variancia, bosszúvágy stb. okozta tilt), és azért “nézik le” a póker ezen oldalát, mert azonosítják olyan közhelyesnek és túl egyszerűnek tűnő tanácsokkal, mint pl. “ne foglalkozz az eredménnyel, csak toljad a handeket és játssz jól, felesleges tiltelni” vagy “végy mély lélegzeteket, és vizualizáld, hogy minden rendben, esetleg mondj magadnak pozitív megerősítéseket”… Pedig csak úgy, mint minden más sportban, a pókerben is hatalmas szerepe van a mentális felkészültségnek a csúcsteljesítmény elérése érdekében. 

Háttér:

Amikor elkezdtem pókeres karrieremet közel 14 hónappal ezelőtt, a mentális oldalamat tettem volna az első helyre az erősségeim közül, abból kiindulva, hogy már közel 6 éve foglalkozom tudatosan a személyiségem fejlesztésével. Nem is sejtettem, milyen tréning vár rám ezen a téren még. Az azóta eltelt hónapok során azonban a póker rákényszerített, hogy mentálisan megbirkózzak különböző elemekkel, mint pl. frusztráció, hosszantartó negatív és BE szériák, bizonytalanság a következő havi megélhetés miatt, élet/munka egyensúly felborulása, befelé forduló szemlélet, negativitás stb.

Továbbá nem értettem, hogy miért van az, hogy az asztaloktól távoli technikai tudásom, elemzési képességem sokkal jobb, mint amit játék közben meg is tudok ebből valósítani sok szituációban, pl. miért hozok egy rossz döntést a pillanat hevében, amikor pedig tudom mi a helyes játék ott, és asztaltól távoli kéz elemzés alkalmával helyesen döntenék.

Meg akartam érteni mi befolyásolja a pókerjátékomat, és hogyan tudom a lehető legjobbamat nyújtani. Ezért pár hónappal ezelőtt azt a célt tűztem ki magamnak, hogy megtudjam milyen tényezők járulnak hozzá a maximális teljesítmény eléréséhez, és ezt átültessem a pókeres karrierre.

Elkezdtem kutatni a témában, majd olyan nagyszerű dolgokhoz jutottam el, amelyre korábban nem is számítottam. Többek között, hogy hogyan:

  • tartsunk fenn élvezetes és hatékony élet/munka egyensúlyt, amelyben fejlődünk munkában, és magánéletben is
  • legyünk energikusak a nap folyamán a 4 fő energiaforrásunk kiaknázásával
  • nyújtsuk a legjobbunkat póker közben az asztaloknál
  • sajátíthatunk el egy adott képességet a leghatékonyabban, vagyis mitől válik valaki világklasszissá egy adott területen
  • tűzzünk ki megfelelő célokat a fejlődés érdekében és maradjunk motiváltak
  • legyünk produktívak a nap folyamán, hogy a célunk irányába haladjunk fókuszáltan
  • kezeljük a különböző okokból fakadó mentális problémákat (pl. tilt) megfelelően

Úgy döntöttem, billentyűzetet ragadok, és leírom egy összeszedett cikksorozatban mindazt, amit az elmúlt években és még konkrétabban hónapokban tapasztaltam mind a saját, mind mások életében, és mindazt, amit tanultam, olvastam, hallottam élő szemináriumok, hanganyagok keretében.

Mivel a pókeres közösségben rendkívül kevés hasznos írás kering ezen területről a technikai anyagokkal ellentétben, ezért reményeim szerint hasznos ötleteket, gondolatokat nyújthat azoknak, akik szeretnék fejleszteni a teljesítményüket, hogy hatékonyabban, és ezáltal nyereségesebben pókerezzenek, illetve szeretnének energikusabbak, produktívabbak, motiváltabbak, és céltudatosabbak lenni, esetleg elkerülhetetlenül átélnek nehéz pillanatokat póker karrierjük során, amely negatívan hat ki a magánéletükre is, és szeretnének ezekkel jobban megbirkózni.

 

Miért is fontos a Mentális Felkészültség?

Minden egyes versenyterületen a versenyzők célja, hogy elérjék a csúcsteljesítmény, más néven Csíkszentmihályi Mihály által elnevezett Flow állapotot, ami lehetővé teszi őket, hogy a legjobbjukat nyújtsák.

A Flow-élmény az elme működésének egy olyan állapota, melynek során az ember teljesen elmerül abban, amit éppen csinál, amitől energiával töltődik fel, abban teljesen részt vesz, teljesen átadja magát a folyamatnak, és ebben örömét leli.

 

Hogyan tudja valaki elérni ezt a flow állapotot:

  • Egyrészt az adott képességeket a lehető legjobban el kell sajátítania tudatalatti szinten, hogy akár tudatos megerőltetés nélkül is végre tudja hajtani, ezáltal egy adott szituációban automatikusan beugrik a helyes cselekedet (minél jobb technikai tudás).
  • Másrészt pedig mentálisan elérjen egy olyan állapotot, hogy kikapcsolja a külső környezetből fakadó zavaró tényezőket, elemeket, illetve a cselekedet végzése közben felbukkanó akadályokat legyen az mentális vagy külső esemény. Emellett olyan szinten ki van egyensúlyozva az élete, hogy képes a nagyfokú koncentrációra, és pozitív szemlélet fenntartására.

 

Az első elem az, amivel a legtöbb játékos foglalkozik, már aki elég energiát rak bele a technikai tudásának bővítésébe. Erre van rengeteg hasznos oktató oldal, videókkal, hasznos írásokkal, plusz fórumok kézelemző témái, illetve coachok is nagy segítséget nyújtanak ebben.

A második terület viszont az, amit sokan háttérbe szorítanak póker karrierjükben, és ami ugyanúgy elengedhetetlen a maximális teljesítményünk eléréséhez. Nem azért nem foglalkoznak vele sokan, mert ne lenne fontos, hanem mert nem igazán tudják, hogy az. Mivel kevés írás világít rá megfelelően erre a területre, ezért nem is merül fel sokakban, hogy mennyit profitálhatna belőle nem csak a pókeres karrierje, hanem az egész élete is.

 

A mentális játékunk fejlesztése nem csupán annyit jelent, hogy hogyan ne legyünk idegesek, ha negatív szériában vagyunk, és éppen lejavulnak riverre egy nagy potban. Ugyanúgy, vagy még inkább beletartozik az is, hogy mennyire hatékonyan tudunk teljesíteni nyomás alatt, milyen energiaszinttel rendelkezünk a nap folyamán, mennyire vagyunk egészségesek, milyen a hozzáállásunk, milyenek a kapcsolataink a környezetünkben lévő személyekkel, mennyire hatékonyan tudunk kitűzni egy célt, tervet összeállítani annak elérésére, és motiváltnak maradni az odáig vezető úton stb. Csak úgy mint, ahogy egy sportolónál is fontos nem csak a fizikai tréning, hanem az is, hogy milyen állapotban képes versenyhelyzetben szerepelni. Számtalanszor hallani olyanról, hogy egy sportoló gyenge szereplését azzal indokolják, hogy nehezen bírta el a túl nagy nyomást.

Lanny Bassham olimpiai bajnok sportlövésznél ugyanez állt fent, mint ahogy a With winning in mind c. könyvében is leírja. 1972-ben a müncheni olimpiára arany esélyesként érkezett sokak szemében, és az éveken keresztül tartó megfeszített tréningek hatására ő is így gondolta magáról. Azonban élete első olimpiáján szembesülnie kellett egy korábban ilyen mértékben nem tapasztalt nyomással, amely mentális kudarcra késztette őt, és ezáltal képtelen volt a legjobbját nyújtani, így ezüstérmet ért csak el, amely számára csalódás volt.

Ekkor döbbent rá, hogy hiába a sok gyakorlás éjt-nappallá téve, hiába a nagyszerű szereplés teszteken, ha képtelen ezt a tudást rendes versenykörülmények között is megfelelően végrehajtani a megnövekedett nyomás hatására (mint a fenti résznél is szerepelt: flow = technikai tudás mély elsajátítása + mentális felkészültség).

Ennek érdekében a következő éveit ezen terület beható tanulmányozásának szentelte, és felkutatott többek között olimpiai bajnokokat, azt tudakolván mi a titok, amit neki is el kell sajátítania. Ennek a kutatásnak eredményeként ráébredt, hogy vannak bizonyos dolgok, amelyek mentálisan felkészítenek a teljesítményünk maximális kiaknázására versenyhelyzetekben, és a legjobbak tudatosan gyakorlatba ültetik ezeket az elemeket mindennapjaik során.

A kemény munkának a tréningek alatt, és az elsajátított mentális képességeknek köszönhetően a következő olimpiára mentálisan is megérett már a feladatra és 1976-ban olimpiai aranyéremmel távozott, 1978-ban pedig világbajnok lett, közben világcsúcsot felállítva lövészetben, 400/400-as tökéletes teljesítmény elérésével.

 

Sport-Póker párhuzam (elpazarolt bb-k):

Sokan vélhetnek felfedezni párhuzamot a póker területével. Itt is hiába néz meg valaki rengeteg videót, tanulmányoz handeket, csinál közös sessionöket, és írhat fórumok kézelemző topikjában tökéletes megoldásokat, ha képtelen ezt ilyen formában a játék közben is megvalósítani, amikor érzelmek (pozitív, negatív), adrenalin, rengeteg stimuláció, és fárasztó agymunka vár rá, közben pedig még az élete más területein lévő stresszes helyzetekkel is meg kell birkóznia.

Biztos mindenkivel megesett már, hogy egy nagyobb potban volt döntési helyzetben, hogy megadjon-e vagy sem. És szinte automatikusan rányomott a megadás gombra, az ellenfél pedig behúzta a buyin-ünket showdownban. Majd döbbenten vagy idegesen merengtünk magunk elé, hogyan hozhattunk ilyen átgondolatlan, rossz döntést, mikor tudjuk, hogy semmi értelme a megadásnak, és 10-ből 10-szer fold-ra kattintanánk, ha egy pókeres feladványban látnánk viszont. Tegyük fel ezzel elment feleslegesen még 40 nagyvakunk riveren.

Vagy lehet, hogy egy másik leosztásban egy fish ellen bent hagyunk a handben 10bb értéket, pedig ha jobban átgondolnánk a range-ét, akkor hatékonyabb bet méreteket választanánk; vagy csinálunk egy felesleges blöff raise-t, pedig minden azt mutatja, hogy ez rossz szituáció  rá; vagy riveren megadunk mondván blöffölhet az ellenfél, pedig ha jobban végiggondolnánk a range-ét az az adott nit regulár kb. soha nem fog ott blöffölni, pláne nem annyiszor, hogy megérje blöff catch-elnünk stb.

Egy lejátszott 1000 hand alatt az ember könnyedén össze tud szedni ilyen hibák elkerülésével rengeteg bb-t, de még ha csak egy 20 vagy 30 bb-ről is beszélünk, nem is az összes ilyen hibáról, akkor is +2-3 bb/100-nak felelne meg a win rate-ünkben, ami egy szolid 40.000 hand-es tegyük fel 1 havi minta alapján már 800-1200 bb, amit mindenki szorozzon fel a maga limitjével és gondoljon bele mi mindent lehetne vele kezdeni. A valóságban pedig hosszútávon jóval több bb-t spórolhatunk/nyerhetünk meg pluszba, ha képesek vagyunk koncentrációnk, és teljesítményünk javítására, illetve átlátjuk a tanulási folyamatokat, hogy a lehető leghatékonyabban fejlődjünk.

 

Mégis mi miatt vannak ezek a hibák?

Jogosan merülhet fel a kérdés, és ez az, ami engem is foglalkoztatott az elmúlt hónapok során. Mivel minden személy más és más szinten van, más személyiségjegyekkel, élethelyzettel, és körülményekkel rendelkezik, ezért mindenkinél más és más területek szorulnak fejlesztésre, amik javítanák a teljesítményét, és nagyobb nyereséghez vezetne, a póker nagyobb élvezete mellett.

Valakinél technikai téren vannak még nagyobb hiányosságai, azáltal hogy nincsenek eléggé elsajátítva a megfelelő döntések adott szituációkban. Valakinél pedig a technikai tudása az erősebb, csak nehezen tudja fenntartani a koncentrációját, esetleg alacsony energiaszintje van a nap folyamán, vagy kizökkenti a negatív variancia, és tilt állapotába kerül, aminek hatására kevésbé tud megfelelő döntéseket hozni. 

 

Technikai képességek + Mentális felkészültség = Teljesítmény/Winrate

Egy ábrán szemléltetve a képletet így nézhetne ki:

Mint látható a technikai oszlop két különböző színű területre van osztva, amely a már tudat alatt elsajátított, és az egyelőre még nem ilyen mélységben elsajátított tudást jelképezi, amelynek a fontos szerepére egy későbbi cikkben térünk majd ki részletesen. Tehát a teljesítményünk a technikai tudásunk (főként a már tudat alatt elsajátított) és mentális felkészültségünk eredménye.

Jobban belemélyedve az adott területekbe a következő elemekre bonthatnánk fel őket:

Technikai:

Mentális:

Minél jobban maximalizáljuk a képességünket az egyes területeken, annál nagyobb winrate-re fogunk tudni szert tenni, amely a célja minden pókerjátékosnak. Minél jobban tudjuk a megfelelő döntést meghozni mondjuk 3-bet kasszákban, minél jobban tudunk játszani a vakokból, mellettük pedig minél jobb fizikai kondícióban vagyunk, minél jobban tudunk koncentrálni, motiváltak maradni, mentális problémákat kizárni, annál jobb eredményre vagyunk képesek.

Hiába van nagyszerű technikai tudásunk, ha a mentális felkészültségünk alacsony (pl. fáradtak vagyunk, nehezen koncentrálunk, tiltelünk, nehezen kezeljük a varianciát), akkor nem tudjuk a maximumunkat nyújtani, amit a technikai képességeink lehetővé tennének.

Ugyanúgy, ha kiváló mentális felkészültségünk van, nem tiltelünk, könnyedén kezeljük a varianciát, fókuszáltan pókerezünk, energikusak vagyunk, viszont a technikai tudásunk nem elég jó, akkor limitálva vagyunk úgy szintén abban, hogy mekkora win rate-t tudunk elérni.

Mentális téren ezek az alkategóriák gyakran kapcsolatban állnak egymással. Például, ha rendszeresen végzünk testmozgást, akkor több energiánk lesz, kevésbé fáradunk el sessionök során, jobban tudunk majd koncentrálni, és jobbak lesznek a kognitív képességeink is, amely hatására nyereségesebb döntéseket tudunk meghozni.

 

Sportpszichológusok, olimpiai sportolók és emberi teljesítményt vizsgáló kutatók is mind egyetértenek a mentális tréning fontosságában, és a teljesítményre gyakorolt hatásuk jelentőségében.

Egy mentális terület fontosságát vizsgáló kutatásban, amelyben 12 olimpiai bajnokot tanulmányoztak és interjúztak meg, az a konklúzió született, hogy:

 

“A legfontosabb, hogy az atléták elsajátítsanak és fenntartsanak egy nagyon különleges kombinációját pszichológiai stratégiáknak és jellegzetességeknek, hogy a lehető legjobban tudjanak teljesíteni és nyerni olimpiai körülmények között.”

 

A póker egyre kompetitívabbá válik, és ahhoz, hogy a legnyereségesebben tudjunk játszani a mezőnyben, minden edge-t meg kell ragadnunk az ellenfeleinkkel szemben, amit csak tudunk.

Rengeteg játékos van, akik nyernek pókerben, annak ellenére, hogy egészségtelen életmódot folytatnak, keveset alszanak, rossz kajákat esznek, nem csinálnak érzelmileg feltöltő tevékenységeket stb. Viszont soha nem érhetsz el csúcsteljesítményt, a lehető legjobbadat, ha nem hozod ki a maximumot a teljesítményedet befolyásoló tényezőkből. Ha meg vagy elégedve a jelenlegi szinteddel, teljesítményeddel, és az életstílusoddal, kapcsolataiddal, hozzáállásoddal, produktivitásoddal, akkor nem kell foglalkoznod ezzel a területtel. Viszont, ha többre vágysz mind munka területén, mind életminőségben, akkor érdemes ezeket a tényezőket jobban szemügyre venned.

 

“Amikor az emberek a póker életstílusról beszélnek, nem igazán veszik bele a gyógyfürdőbe járást, edzést, egészséges ételek fogyasztását, és egy békés elmeállapot fenntartását. Ezeket a területeket kezelnünk kell az életünkben ahhoz, hogy optimalizáljuk a teljesítményünket. Ebben a bizniszben, csak a legjobb 1% éli túl, szóval mindent meg kell tenned, amit csak tudsz, hogy felkapaszkodj a csúcsra és ott is maradj.” – David “The Maven” Chicotsky, Az év játékosa 2008-ban (Bluff Magazin)

 

A cikksorozat célja, hogy a részeken keresztül bemutassa milyen folyamatok, lépések vezetnek el a hatékony mentális felkészültséghez, hogy a maximális teljesítményünket tudjuk nyújtani pókerjátékosként. Ennek a bevezető résznek a lényege az volt, hogy bemutassa a pókeres teljesítményünk másik oldalának fontosságát is, azaz a mentális felkészültséget. A következő részekben lesznek majd alaposan kivesézve az ezt befolyásoló dolgok. A tervek szerint a cikkeket az emészthetőség kedvéért 3-4 napos különbséggel fogom megjelentetni, várhatóan szerda és vasárnap váltakozással.

 

Mi várható a folytatásban:

2. rész: A teljes egyensúly hatalma –  szemlélteti majd az életünk 4 fő energiaforrásának hatékony kiegyensúlyozását (fizikai, mentális, érzelmi, spirituális), és ennek a drasztikus hatását a teljesítményünk növekedésére, illetve egy sokkal élvezetesebb élethez vezet majd, amely jobban feltölt minket.

3. rész: Mentális folyamatok a hatékony teljesítmény és fejlődés hátterében – a tudatos, tudatalatti elme és énkép kapcsolatát fogjuk megvizsgálni, illetve a tehetség kontra kemény munka kontrasztját, valamint a tanulási folyamatok lesznek előtérben, azaz mi kell ahhoz, hogy elsajátítsunk egy adott területet a lehető legjobban.

4. rész: Célkitűzés és motiváció – bemutatja mennyire fontos, hogy meghatározzuk a jövőképet, amerre haladni akarunk, illetve hogy definiáljuk a vágyainkat, céljainkat. Hatékony technikákat mutatok majd be, amelyek segítségével motiváltak maradhatunk a célunkhoz vezető út során.

5. rész: Hatékony időbeosztás és produktivitás – ennél a résznél már tudni fogjuk a maximális teljesítményhez vezető folyamatokat, és meghatároztuk majd a célunkat. Fontos, hogy a célunkhoz vezető lépéseket produktívan végre tudjuk hajtani, és a munkában/fejlődésben hatékonyak legyünk, ezáltal gyorsabban haladhassunk előre. A hatékony időbeosztásnak köszönhetően több időt tudunk majd más élvezetes tevékenységre is fordítani az életünkben, anélkül hogy bűntudatunk lenne.

6. rész: Mental game / Tiltkezelés – mire idáig eljutunk, már ismerni fogjuk, hogy milyen pókerasztalon kívüli tevékenységek vezetnek el a hatékony teljesítményhez, ebben a cikkben pedig a póker közbeni mentális problémák feltárásán és megoldásán fogunk igyekezni, hogy a játék természetéből fakadó érzelmi töltettel, negatív varianciával, hibák kezelésével, túlzott magabiztossággal stb. hatékonyan megbirkózzunk.

 

Az adott területeken lévő fogalmakból, elméletekből, és gyakorlatokból igyekeztem a leghatékonyabbakat kiválasztani, és a legtömörebben felvázolni.

Mivel minden egyes területről könyvet, sőt könyveket lehetne írni, ezért hiába törekedtem a legjobban összeállítani a sorozatot, a limiteket is számba kellett vennem (mint pl. hogy egy könyv megírása több hónapba, évbe telik embereknek, amíg kifejtik az adott területet olyan szinten, ahogy csak képesek, és erre nekem nem volt kapacitásom; illetve hogy igyekeztem limitálni 1-1 rész tartalmát, hogy még könnyedén végigolvassák az emberek, ahelyett hogy félreraknák a hosszúságára panaszkodva). Emiatt akadhatnak részek, amik kevésbé lesznek érthetőek, és nem feltétlenül jöhet át egyből a kapcsolat az itt felsorolt tényezők között. A cikksorozat végére sok puzzle darab a helyére kerül, illetve ha bármi kérdésed van, tedd fel nyugodtan, és igyekszek rá válaszolni.

Sok sikert az asztaloknál!

West

No comments yet.

Leave a Reply