Néhány tipp energiaszintünk növeléséhez

03 Nov

Hello kedves blogtárs!

Hogy telt számodra az elmúlt pár hét?

Nem jelentkeztem bejegyzéssel mostanában, mivel kevesebb időt tudtam a blogra fordítani.

*Kis infó rólam*
Elég hasznos felismerésekkel járó időszakom van jelenleg. Jól alakulnak a dolgok felém, napról napra vannak új meglátásaim az emberi létezés, tudatosság, teljesítményünk jobb kiaknázása területekkel kapcsolatban.

Igyekszem összeintegrálni a különböző területeket, amelyekkel találkoztam az elmúlt évek során, hogy a legemészthetőbb és leghatásosabb formában tudjam átadni a későbbi anyagaimban.

Nyilván vannak nekem is érzelmi hullámok, amikor valami fontosat kell megtanulnom az élettől, de szerencsére többnyire sikerül meglátni a gyöngyszemet ezekben, amelyek a következő szintre tudnak juttatni.

Úgy gondolom, ha nyitva tartjuk a szemünket (tudatosak vagyunk a viselkedésünkkel, gondolatainkkal, érzéseinkkel kapcsolatban), és emellett megvan bennünk a hajlandóság és nyitottság, akkor az élet a legnagyobb tanítónk. Megkaphatjuk azokat a felismeréseket az előttünk álló feladatokból, beszélgetésekből, ismerettségekből, amelyek segíthetnek az életünk még jobb megélésében, képességeink kiaknázásban.

Ahogy időm engedi, tervezek több bejegyzést is készíteni még idén ezekkel kapcsolatban.

 

De ennyit rólam. Térjünk át a mai írásra. Egy elég fontos témakört érintek: Energia

Bizonyára te is átélted már, hogy milyen amikor alacsony az energiaszinted, és emiatt könnyebben válsz frusztrálttá, kevésbé vagy fókuszált, koncentrált, negatív hatással van a produktivitásodra, vagy akár másokkal való beszélgetéseidre.

Én tudom magamról, ha rossz a közérzetem, vagy nagyon lestrapált vagyok, akkor az életem több területére is negatív hatással van.

Mivel ennyire fontos az energiaszintünk, ezért rengeteg időt töltöttem a terület tanulmányozásával az évek során.

Ez alapján megtanultam pár olyan kulcs tényezőt, amely lehetővé teszi, hogy radikálisan növeljük az energiaszintünket, és ezáltal az egész életünket pozitívan befolyásoljuk. Ezekből megosztok most néhányat, amely akár hasznosnak bizonyulhat számodra is.

Nézzük a különböző területeket egyesével:

 

1. Pihenés

Mindannyiun tudjuk, hogy mennyivel másabb, amikor kipihentek vagyunk, szemben azzal amikor folyamatosan alváshiánnyal küzdünk. Számtalan tanulmány igazolta már, hogy mennyire fontos a megfelelő alvás és pihenés nem csak egészségünkre, de közérzetünkre, hangulatunkra, fókuszunkra nézve.

Ezért eléggé elkezdtem odafigyelni, hogy legalább 7 óra alvás meglegyen. Ehhez számomra a kulcs az volt, hogy a lefekvési időmet kellett jól időzítenem. Ha időben fekszem, akkor lesz elég idő a reggeli kelésig.

Tehát azt érdemes meghatározni, hogyan tudom elérni, hogy időben feküdjek?

Egyik megközelítés, amelyet alkalmaztam, hogy egy AMPWinOff nevű applikációban automatikusan be volt állítva, hogy magától leálljon a számítógép 11 órakor, ezáltal mindig tudtam, hogy addig fejezzem be a teendőket.

Akár próbáld ki te is. Gyakran azzal járunk a legjobban, ha kivonjuk az agy döntéshozatali mechanizmusát, és akkor nem kell akaraterő a helyes döntések meghozatalára (pl. fenti példa, vagy hogy nem tartasz otthon egészségtelen ételt, így nem is tudod azt enni).

 

Gyakorlatban mit jelenthet:

1. Alvás

a. Mennyiség: napi 7-9 óra
b. Minőség: lehetőleg sötét szobában, zajmentesen

2. Napközbeni energiamegújítás

Ennek nagy szószólója vagyok, mivel radikálisan pozitív hatással volt az én életemre is, hogy elkezdtem jobban odafigyelni erre.

Egész nap stimulációk érnek minket minden irányból, és kibocsátjuk az energiánkat. Legtöbbször elhanyagoljuk a másik oldalt, azaz hogy meg is újítsuk az energiánkat.

  • 60-90 percenként tartani pár perces szünetet (kis mozgás, nyújtás, levegőzés, vagy befelé figyelés, lazítás, stb.)
  • Ebédszünetben kikapcsolódás, nyugodt ebédelés. Majd akár olvasás, séta, vagy power nap (20-30 perc alvás).
  • Lelassítani tudatosan, elengedni az elvárásokat, nem görcsösen hajtani magunkat teendőkkel kapcsolatban. -> Lassíts le, hogy felgyorsíthass.

 

2. Hidratáció

Legtöbb ember dehidratált a nap folyamán, és ennek egy csomó negatív tünete van, akár koncentrációt, közérzetet, hangulatot, és egészségügyi tüneteket tekintve.

Számtalan kutatás kimutatta a negatív hatását a kognitív (mentális) folyamatára az agyunknak. Szóval ha jobb teljesítményt akarunk, akkor igyunk hidratáljuk magunkat.

Gyakorlatban:

1. Felkelés után egyből 3-5 dl víz

2. Napi 3-4 liter víz
– Tipp: Magamon vettem észre, de már sok embertől is hallottam, hogyha ott van előttünk víz kéznél, akkor öntudatlanul is többet iszunk. Pl. ha van palackos ásványvíz az asztalomon vs. poharat kell folyton újratölteni. Tehát rakj magad elé nagyobb mennyiségű vizet.

 

3. Testmozgás

Ez is egyértelmű. Nem csak testalkat szempontjából, hanem egészség, fókusz, közérzet, érzelmi állapotot tekintve is. Mindenre kihatással van.

Habár ez egyénfüggő, hogy kinek milyen és mennyi mozgás passzol, de a fő tényező, hogy mozogjunk. Itt van egy irány, amelyet lehet tartani.

Gyakorlatban:

  1. Heti két erősítő edzés
  2. Heti két kardió

Ezek lehetnek akár sportok is. Ha egyelőre ezt soknak tartod, és jelenled nincs testmozgás az életedben, akkor kezd kicsiben. Heti 1 edzéssel, vagy 3-4 x napi pár perc mozgás otthon is már elindíthat egy pozitív folyamatot.

Számomra például a 3 kondi, 1 foci, meg 1-2 séta van jelenleg hetente.

 

 

4. Étrend

Úgy gondolom, hogy mindegyik terület fontos, viszont az étrend talán még inkább kiemelkedhet.

“Az vagy, amit megeszel.” Tartja a mondás.

Rengeteg étrenddel ismerkedhet meg valaki:
Atkins, Paleo, Zóna, Nyers ételek, Lúgosító, Ketogén, Intermittent fasting, 80-10-10, Bodybuilder csirke-rizs kombó, Vega, Vegán, stb.

De melyik a legjobb?

A jobb kérdés ez: számodra mi a legjobb?

Ugyanis a legtöbben, akik a saját csoda étrendüket promózzák, abból indulnak ki, hogy ez számukra bevált, és azt gondolják, akkor másoknál is így lesz.

Abból indul ki a legtöbb táplálkozás szakértő, hogy van olyan étrend, ami mindenkinek jó. Pedig a valóságban több típusú ember létezik, és ami az egyiknek működhet, a másiknak nem, a szervezete felépítése miatt.

 

Ezért volt rendkívül hasznos számomra, hogy megismerkedtem Szántai Zsolttal, aki új megvilágításból mutatta meg számomra a táplálkozás témakörét.

Évek óta foglalkozik emberekkel, hogy segítsen nekik meghatározni a testük számára ideális étrendet pontosan. Egy elég egyedi megközelítéssel dolgozik, ami lehetővé teszi, hogy magával az adott személy tudattalanjából tárják fel, hogy valójában mi a jó a testének.

Nem kell semmi elvont dologra gondolni, szimplán csak izomteszteléses módszerrel minden információt fel lehet tárni az ember tudattalanjából.

Ez a kineziológia, amellyel kapcsolatban először 1960-as években tettek megfigyelést, hogy bizonyos ételek elgyengítették az izomreakciókat, mások megerősítették. Később ezt továbbvitték, és kimutatták, hogy elég csak valakinek negatív dologra gondolnia, már elgyengül az izma, és fordítva is, ha támogató dologra gondol, akkor megerősödik.

Magyarán a kineziológia egy átjáró a tudattalanhoz. Bármiről kideríthető az igazságtartalma. Mára már egy tudományos elfogadott módszer, amely messze alul van értékelve.

Sokszor sokkal pontosabban meghatározható a testre gyakorolt hatása egy ételnek, mint orvosilag.

Pl. voltam laktóz-intolerancia teszten, ami negatív volt; végeztek rajtam glutén-érzékenység tesztet, ami szintén negatív volt.

Ezek szerint nyugodtan fogyaszthatnám.

Valóságban ezek mind 20-30%-osra viszik a vitalitásom szintjét, tehát nem a legjobbak a szervezetemnek. Mint kiderült ez köszönhetően Zsoltnak.

Akit érdekel a téma, ajánlom David Hawkins – Erő vs. Erő c, könyvét.

 

Zsolt 4 kategória alapján meg tudja határozni milyen típusú étrend a legmegfelelőbb számunkra:

  • Hormonálisan
  • Idegrendszer
  • Emésztőrendszer
  • Vércsoport

Ezeken belül vannak különböző típusú személyek (pl. gyors vagy lassú égetésű emésztőrendszer).

Ezek alapján pontosan megtudtam, hogy én melyik típusba tartozom, és milyen a legideálisabb étrend számomra. (Gyors égetésű, Fehérje, pajzsmirigy típus. Tehát öntudatlanul a paleo étrenddel valamennyire jó irányban voltam)

Ami a legjobb, hogy kaptam egy konkrét listát ételekről, hogy melyik étel a jótékony, semleges, ritkán fogyasztandó, és konkrétan hanyagolandó.

Ez elég sokat segített, hogy tovább finomítsam, hogy mit eszek.

Pontosan megtudtam, hogy melyik ételek a jók számomra, milyen összetétel alapján, milyen a testösszetételem, és milyen vitalitás szinttel rendelkeztem előtte, és a változtatások hatására.

Amikor nyár elején odamentem hozzá, 50%-os sejtszintű vitalitással rendelkeztem. A sejtszintű vitalitás mértéke egy jó mérőszám az energiaszinttel kapcsolatban. Legtöbb személy, aki jár nála 20-30%-os szinttel rendelkezik.

Én akkor azt gondoltam, hogy energikus vagyok nap közben (átlaghoz képest ezek szerint jobb is volt), de nem voltam tudatában, hogy van még magasabb vitalitás érzet is, amely elérhető. Rá pár héttel, amikor voltam kontroll vizsgálaton már 70%-on járt ez. Azóta még módosítottam jobban az étrendemet, hogy a testemnek passzoljon a meghatározottak alapján, szóval gyanítom, hogy még magasabbra emelkedett.

 

A hatása az volt, hogy sokkal jobb a közérzetem nap közben, köszönhetően, hogy elhagytam ételeket, amelyek valójában nem voltak jó hatással a szervezetemre, és jobban odafigyelek, hogy a számomra támogató ételekből állítsam össze a kajálásaimat.

Nőtt az energiaszintem, vitalitásom, ami pozitív hatással volt a fókuszomra is nap közben.

 

Étrenddel kapcsolatban nem írok konkrét gyakorlati tippeket, habár vannak olyanok, amelyek univerzálisan jók a legtöbb emberre vetítve, de sokkal fontosabb, hogy a saját magad számára legjobb étrendet tudd meghatározni. Ide tartozik az is, hogy tudd melyik ételre reagál jól vagy rosszul a szervezeted, mégha tudatosan kevésbé észlelhető módon is.

Alapból nem nagyon szoktam más szolgáltatásokat ajánlani itt a blogban, viszont mostantól lehet megosztok olyanokat, amelyek számomra, klienseim, és ismerőseim számára beváltak, és számodra is úgy gondolom hasznos lehet.

Nagyon javaslom, hogy menj el egy mérésre Zsolthoz, mivel utána kapsz egy kész tervrajzot, amely egész hátralevő életedre megadja, hogy mit egyél és ne egyél az energiaszinted maximalizálása, ideális testsúlyod és mentális kapacitásod jobb kiaknázása érdekében.

Több ismerősöm, és kliensem is volt már nála, nagyszerű visszajelzéseket kaptam másoktól is.

Érdemes megnézni ezt az online előadását, ahol ő nyilván jobban el tudja magyarázni, hogy is van ez a megfelelő étrend dolog az embereknél:

http://bodywakes.hu/esemenyek/eloadas/bt-online-eloadas/

 

Gyakorlatban:

Ha pozitív változásokat eszközölsz ezen a négy területen (pihenés, hidratáció, testmozgás, és étrend), akkor nagyszerű változásokat tapsztalhatsz a vitalitásodban. Amely mint tudjuk életünk minden területét befolyásolhatja.

A kulcs mint mindig nem az ismeret elsajátítása, hanem gyakorlatba ültetése. Sok dolog, amit leírtam a bejegyzésben már ismerős lehet számodra, a kérdés az, hogy be is ültetjük-e őket.

Azt javaslom ültess be 1-1 dolgot az életedbe ezek közül, mert már ez is pozitív irányba indíthatja el az energiaszintedet.

Fogadd el, hogy beletelik egy bizonyos időbe, amíg szokássá válnak ezek, de érezni fogod a pozitív hatását ezeknek.
A legjobbakat a következő bejegyzésig!

West

“Nincs semmi nemes abban, hogy a társad fölé emelkedsz; az igazán nemes tett az, ha saját korábbi éned fölé emelkedsz.” – Ernest Hemingway

No comments yet.

Leave a Reply